Zielone gadżety reklamowe: jak połączyć marketing z ekologią?

zestaw ekologicznych zeszytów oraz długopisy leżące na drewnianym biurku

Temat eko-gadżetów jest szlenie ważny z wielu powodów. Coraz więcej firm decyduje się na liczenie śladu węglowego i realne działania na rzecz ratowania środowiska naturalnego. Walka z zalewem niepotrzebnych i słabej jakości przedmiotów także się do tego zalicza, bo dosłownie toniemy w plastiku! Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, przeciętnie Polak zużywa około 160 kg plastikowych opakowań rocznie. Ważne, aby gadżety reklamowe dorzucały do tej puli jak najmniej, wzmacniając pozytywny przekaż marketingowy firmy.

Czym są zielone gadżety reklamowe i jak wykorzystać je w strategii marketingowej?

Świadomość klientów odnośnie zmian klimatycznych rośnie, dlatego firmy coraz częściej otrzymują konkretne pytania o to, co robią, aby im przeciwdziałać. Wszelkie ekologiczne działania marki, które nie są tak zwanym greenwashingiem (udawaniem, że firma jest przyjazna środowisku) nie tylko warto, ale trzeba nagłaśniać. Jest się czym chwalić, bo marki świadome stają się bardzo konkurencyjne. To element wyróżniający.

Warto więc wykorzystać zielone gadżety jako podstawę kampanii promocyjnej. W ten sposób pokazujemy odbiorcom zaangażowanie, ale też troskę o wspólne dobro. Czym są owe „zielone gadżety“? Jak łatwo się domyślić, to:

  • Przedmioty powstałe z materiałów ekologicznych (szkło, drewno, papier, naturalne tkaniny)
  • Przedmioty, które zostały wykonane z powtórnie wykorzystanych materiałów
  • Gadżety, które pozwolą nam ograniczyć liczbę przedmiotów jednorazowego użytku, na przykład torby na zakupy lub bidony na wodę

mężczyzna w zielonej bluzie z przewieszoną ekologiczną torbą na ramieniu, na której zawieszone są pomarańczowe okulary

Do przykładów zielonych gadżetów możemy zaliczyć między innymi:

  • Zestaw siatek na zakupy
  • Wszelkiego rodzaju torby zakupowe, sportowe, wykonane z bawełny (chodzi o możliwość wielokrotnego używania)
  • Drewniane i szklane akcesoria kuchenne i ceramikę
  • Korkową galanterię
  • Szklane butelki, wyroby drewniane
  • Artykuły piśmienne lub kosmetyczne z włókna bambusowego

Wiele zielonych gadżetów ekologicznych można znaleźć na stronie https://side.com.pl/.

Myśląc o ekologii gadżetów reklamowych, należy uwzględnić kilka aspektów:

  • Czy produkt jest użyteczny i wielokrotnego użytku?
  • Czy powstał z materiałów biodegradowalnych? Jeżeli nie, to co z nim zrobić, gdy się zużyje?
  • Czy gadżety zostały zamówione w jednym miejscu, aby ograniczyć emisje powstałe z transportu?
  • Czy produkty są trwałe, by mogły służyć jak najdłużej?

Trzeba pamiętać, że wizerunek firmy świadomej ekologicznie powinien być spójny i dobrze przemyślany. A więc tworząc upominek złożony z eko-gadżetów, pakujemy go w estetyczne, papierowe opakowania. Wybierając karton dobrze jest zachęcać klientów, aby wykorzystali go ponownie.

Czy wyłącznie gadżety ekologiczne mogą pokazywać świadomość firmy?

Czy to oznacza, że długopisy, ładowarki czy słuchawki są już passe i lepiej nie inwestować w tego typu gadżety? Nie do końca o to chodzi. Kluczem jest strategia. Przede wszystkim, jakość danego produktu będzie decydować o tym, czy pozostanie on z nami na lata, czy tylko na jeden sezon. Przykład? Długopisy z włókna bambusowego będą długo służyć, a ekologiczny materiał sam w sobie jest elegancki, przez co wydaje się klientom droższy i atrakcyjniejszy.

kobieta pracująca przy białym biurku robi notatki w kalendarzu

Zamawiając duże ilości gadżetów reklamowych, najlepiej zadbać o jak najbardziej ekologiczne materiały. W przypadku akcesoriów elektronicznych, stawiajmy na jakość oraz użyteczność. Plusem będzie również edukacja klientów, a więc szczegółowa informacja, w jaki sposób utylizować tego typu gadżety, by nie ucierpiało na tym środowisko.

Zielone gadżety reklamowe a spójny wizerunek marki

Wspominaliśmy już o tym, że marka powinna być konsekwentna w swoim przekazie. Jeżeli więc na targach zaprezentuje bambusowe długopisy i bawełniane torby sygnowane logotypem, ale do tego zaproponuje reklamówki i wodę w plastikowych kubkach, przekaz będzie niejasny. Albo wszystko, albo nic? Chodzi bardziej o to, by przemyśleć strategię i nie dopuszczać do przypadkowości w wyborze gadżetów reklamowych.

Czy zielone gadżety to skuteczne narzędzie marketingowe?

Z wielu powodów tak. Eko-gadżety cieszą się dużym powodzeniem. Trzeba przyznać, że nie tylko ze względu na rosnącą świadomość społeczeństwa. Takie materiały, jak szkło, papier, drewno czy kamień są bardzo estetyczne i wpisują się w trend minimalistycznych i eleganckich gadżetów. Plastik nie może konkurować z żadnych z nich, ale też wiele zależy od jego jakości. Dlatego mówiąc najogólniej: najlepiej opierać się na materiałach stworzonych z wysokopółkowych materiałów.

Wspominaliśmy także o tym, że ekologia idzie w parze z funkcjonalnością i użytecznością. Tylko gadżety przydatne pozwolą budować pozycję silnej, zaangażowanej, wartościowej marki oraz poczucie lojalności wśród klientów.

Eko-gadżet to także doskonałe narzędzie do budzenia w kliencie (osobie obdarowanej) pozytywnych emocji. Jednocześnie sprawiamy komuś radość i pokazujemy świadomość odnośnie stanu środowiska. Być może to właśnie gadżet od naszej firmy stanie się dla kogoś początkiem zmiany myślenia i podążenia bardziej ekologiczną ścieżką. Pamiętajmy też, by nie zarzucać klientów zbyt dużą liczbą gadżetów na raz. Lepiej stawiać na jakość, a nie ilość i masowość.


Porady

Powiązane artykuły